Han har i et – skal vi sige – godt stykke tid adviseret, at den var på trapperne, hans selvbiografi. Nu er den her og lanceres midt i juli. Vi taler om en veterinærprofessor, hvis virke har haft en afgørende indflydelse på rigtig mange travbaners udformning.

Veterinærprofessor emeritus Ingvar ”Fredric” Fredricson er nu færdig med sin selvbiografiske erindringsbog “Hippolog av födsel och ohejdad vana” (“Hippolog af fødsel og ubændig vane”)

Den 12. juli kl. 14.15 på Agrias stand på Falsterbo Horse Show vil Ingvar  ”Fredric” Fredricson og hans forlag præsentere og lancere bogen. Så man kan altså købe bogen på den messe. Og for den sags skyld bestille den og få den sendt hjem til sig.

Ingvar “Fredric” Fredricson – aktuel med ny bog – en selvbiografi. Foto: Kjeld Mikkelsen

Både på Agrias og Get The Gallops montrer på messen Falsterbo Horse Show præsenteres bogen. Samme dag præsenterer Ingvar Fredricson og hans forlag også et nyt oplag af hans hidtil helt udsolgte bog “FLYINGE – Hippologi från medeltid till nutid” (”FLYINGE – Hippologi fra middelalder til nutid”)

Indtægterne fra bogsalget går til den nyoprettede “Professor Vet Med Dr Ingvar Fredricson Foundation”.

Efter Falsterbo-showet vil du kunne bestille bøgerne på en ny hjemmeside, som er under opbygning. Vi vil her på KM FOTO ile med navnet på og linket til hjemmesiden, når disse foreligger. Men som du ser i annoncen for bøgerne herover, kan du også swishe dig frem til en bestilling.

Her på KM FOTO havde vi i 2021 fornøjelsen at besøge Ingvar Fredricson i Skåne på hans hyggelige landsted i Vitaby cirka 20 km nord for Simrishamn. Det besøg var i forbindelse med udarbejdelsen af vores lille afhandling ”Rapport om udformningen af travbaner og hensynet til hestens ve og vel”, som kan tilgås ved at klikke her.

Foto: Kjeld Mikkelsen

I rapporten fortæller Ingvar Fredricson om sit og ingeniør Lars Sandströms arbejde med at udvikle en moderne travbane. Fredricsons termomålinger af travheste i aktion og Lars Sandbergs ingeniørkunst gik op i en højere enhed. Forskningsmidlerne blev finansieret af amerikanerne, prototypen udviklet af danskerne, hvorefter svenskerne kørte med konceptet og stort set alle svenske travbaner er udarbejdet efter de to pionerers anvisninger.

Dog er farten hos traverne siden øget. Det stiller nye krav til banernes udformning. Dyrevelfærdsetisk er det efter de nye data måske slet ikke forsvarligt at gennemføre travløb på baner mindre end 1400 m – nok helst gerne større – og med bløde sving og med fjedrende underlag.

Det kommer vi med nøgternhed ind på i vor rapport, hvor vi som ærbødige mikrofonholdere  lader eksperterne tale. Rapporten tog egentligt sit afsæt i travsportens aktuelle svar på Platon og Aristoteles, den store, svenske travsportsfilosof Timo Nurmos, der i nogle numre af Travronden fra december 2020 netop filosoferede over, om banernes udformning og kurvernes hældningsgrader ødelagde mere for nutidens travere end de gavnede.

Foto: Ditte Hesselborg

Falsterbo ligger tæt på Danmark. Det ligger lige syd for Malmö. Hvis du forestiller dig at stå på østkysten af Sjælland mellem Køge Bugt og Faxe Bugt lige dér, hvor Kulstirenden ligger, så kan du stå dér og vinke over til svenskerne i Falsterbo.

Mens du venter på at få fingre i Ingvar Fredricsons selvbiografi, kan du få et kort indblik i professorens karriere og bedrifter ved at klikke her.