Timo Nurmos fundering:

Lidt kuriøst måske, men ikke desto mindre, så filosoferer Nurmos over, om man i programmet skal anføre kuskenes vægt – han mener, det kan betyde noget, om det er et fnug eller en klump, der sidder i vognen. Især i lyset af, at spillerne ellers efterlyser info om sko, tåvægte og andet muligt udstyr.

 

 

Flemming Jensens kommentar til Nurmos’ fundering om kuskes vægt:

”Hvorfor ikke? Jeg tror ikke, det betyder noget, men det er da let klaret. Jeg kan ikke se noget problem i at oplyse vægten. Jo flere oplysninger til spillerne, jo bedre. Tjah… Måske betyder kuskens vægt noget på tung bane. Men ellers ikke. Så er det måske af større betydning, om der er tilstrækkelig med luft i hjulene.

Det er alt sammen teori. Men jeg synes heller ikke, det er helt ude i hampen.

I Sverige alkotester man i forbindelse med hver løbsdag. Danmark burde også indføre alkotest i alle løb for at tilgodese samarbejdet med svenskerne

Så kunne man jo egentlig også veje kuskene samtidig med alkotesten.”

Ken Ecces kommentar til Nurmos’ fundering om kuskes vægt:

”Jeg tror, Nurmos er lidt polemisk her, for vi trænere skal jo især i Sverige oplyse enormt meget omkring starthestene. Og det er som udgangspunkt helt fint, men hvor skal snittet lægges? Skal spillerne også vide, hvad hesten fik til morgenmad på startdagen, så man kan sammenligne med fodringen på de øvrige dage, hesten har startet?

Ikke desto mindre kan man ikke sige, at kuskens vægt ikke betyder noget. Men skal man oplyse kuskens vægt, så skal man nok også have sulkyens vægt med. Jeg mener, der er en stor vægtforskel på de forskellige sulkymodeller, op til 7–8 kg, og så kan man jo nok forstå, at kuskens vægt ikke alene er nok i det regnskab.

I Sverige skal vi oplyse om vognkategori, dog ikke den enkelte type inden for en given kategori, hvilket i øvrigt nok er en fejl, da vogntypen kan have mere betydning for hesten, end selve kategorien lige akkurat har. Men type og vægt på vognene skal i hvert fald med, hvis kuskens vægt skal med i programmet.  I øvrigt er kuskene efterhånden snart sagt alle i samme vægtkategori i dag.

Så vil jeg ikke undlade at erindre om, at sulkyhjulene betyder meget. Løbemønstret på hjulet, navet, stabiliteten i vognen er meget udslagsgivende for, hvordan sulkyen fungerer. Det synes i hvert fald jeg. Jeg vil helst have en stiv vogn. Èn, der ikke gynger. Det er vigtigt med hjul med god fart, altså hvor der er mindst mulig friktion i hjulenes omdrejningspunkt.”

Ovenstående er en del af ”Rapport om udformningen af travbaner og hensynet til hestens ve og vel”. Læs hele rapporten her.

Foto Timo Nurmos: Jeannie Karlsson, Sulkysport
Foto Flemming Jensen og Ken Ecce: Kjeld Mikkelsen
Foto i toppen: privat