Timo Nurmos fundering:

Nurmos funderer på denne måde: fra spor ét til og med fem er banen lige meget dosseret. Fra spor seks og til og med otte er dosseringen mindre og det er, som om banen dér hælder til anden side (eller hestene kan synes det), og fra de to tre yderste spor plejer hestene i startmomentet derfor ligesom gennem centrifugalkraften at blive trykket ud ad til. Det giver nærmest ekvipagerne bag ydersporene mellem 30 – 50 m ekstra at løbe. Kun ekstremt starthurtige heste kan lige efter startafgang nå teten fra disse spor. Desuden vingler vingen ofte fremfor ydersporene, men det gør vingen ikke indvendigt. Spor fire og fem er de bedste, for der er ikke vingel, idet doseringen understøtter i en vis grad farten og bilen giver tilmed de inderste spor læ under tilkørslen.

Flemming Jensens kommentar til Nurmos’ fundering om spor ved autostart i forhold til dossering:

”Nurmos har ret med hensyn til stigningen, men han glemmer ligesom, at svinget bliver ”længere” længere ude i banen. Den indvendigt liggende ekvipage skal jo dreje lidt ’krappere’ rundt end den udvendige, så de kan udligne hinanden, de her forhold for de indvendige versus de udvendige.

Men i bredere baner er det alt andet lige lettere at tage svinget, derfor er netop bredere baner det, vi ideelt set bør satse på.

Det er jo sådan, at når vi kører lige ud, så belaster vi hesten lige meget på alle fire ben/hove.

Ved dossering, især kraftige dosseringer, så slider vi skævt på hestens hove forstået sådan, at vi slider mest på de udvendige hove, især det udvendige bagben – højre bagbens hov, når vi, som vi oftest gør, kører venstre rundt. Jo mere dossering, jo mere nedslidning af yderste bagbens hov, taler vi om.

Det er rigtig nok: ved spor syv findes sådan en kant, som Numos nævner, i svinget. Den kan være lidt svær at køre på.”

Ken Ecces kommentar til Nurmos’ fundering om spor ved autostart i forhold til dossering:

”Jeg kan kun give Timo Nurmos ret. Jeg vil understrege, at spor 7 og spor 8 for det meste er et kæmpehandicap at have, især fordi vores baner er så korte. Så skal man virkelig have dem op i fart, hvis man vil opnå en god position ret hurtigt. Ja, og det kan ende med galop i stedet. Havner man alternativt nede bagi klyngen, så bliver man jo ofte tempotorsk.”

 

 

 

 

Ovenstående er en del af ”Rapport om udformningen af travbaner og hensynet til hestens ve og vel”. Læs hele rapporten her.

Foto af Timo Nurmos: Mia Törnberg, Sulysport
Foto i toppen samt af Flemming Jensen og Ken Ecce: Kjeld Mikkelsen